Wanneer een sloopopvolgingsplan moet opgemaakt worden, kunt u vertrouwen op

Vin-Co! Als erkend sloopdeskundige bij Tracimat VZW (ook wel Tracimat deskundige genoemd) zijn wij gekwalificeerd voor een sloopinventaris en/of sloopopvolgingsplan op te stellen. Hierbij komt ook het opmaken van een destructieve asbestinventaris aan te pas, dewelke ook mee zal verwerkt worden in het sloopopvolgingsplan.

 

Omdat we wereldwijd een te kort hebben aan bepaalde grondstoffen is duurzaamheid tegenwoordig een veelgebruikt begrip. Wanneer we over duurzaamheid spreken hebben we het vooral over hergebruik of recyclage, veelal komt er dan de opmerking: ‘Iets dat gerecycleerd is heeft niet meer dezelfde kwaliteit als voordien’. Daarom komt het sloopopvolgingsplan van te pas: Het doel is om bepaalde materialen selectief te verwijderen, waardoor het mogelijk wordt om deze gemakkelijk via een gescheiden afvalstroom af te voeren. Hierdoor wordt het mogelijk om deze materialen hoogwaardig te recycleren (of hergebruiken), waardoor de materialen dezelfde hoogwaardige kwaliteit hebben als voordien. Er wordt dus extra ingezet op het scheiden van de afvalstoffen, met nadruk op: asbesthoudende stoffen, gevaarlijke stoffen en storende stoffen.

 

In een sloopopvolgingsplan zitten steeds enkele essentiële dingen verwerkt:

  • Een destructieve asbestinventaris.
  • Een sloopinventaris met geschatte hoeveelheden en de locatie van alle vrijkomende afvalstoffen.
  • Een opsomming van alle EURAL-codes.
  • Specifieke aandachtspunten, adviezen en aanbevelingen betreffende het project.
Wat is een Sloopopvolgingsplan (SOP)?

Het huidig sloopopvolgingsplan (afgekort SOP) vervangt de vroegere sloopinventaris, dit sloopopvolgingsplan moet vaak aan de omgevingsvergunning toegevoegd worden en mag enkel opgemaakt worden door een Tracimat erkend deskundige (ook wel Tracimat deskundige genoemd). Het sloopopvolgingsplan is maar één deel dat doorlopen moet worden, na het opstellen van het sloopopvolgingsplan moet er ook nog een traceerbaarheidsprocedure doorlopen worden.

Meer info over de volledige procedure die doorlopen moet worden, kunt u verder op deze pagina terugvinden.

Het sloopopvolgingsplan maakt een opsomming van de gebruikte bouwmaterialen en doet een uitspraak over de materialen die voor de sloop eerst selectief verwijderd moeten worden. In het sloopopvolgingsplan wordt de nadruk gelegd op: asbesthoudende stoffen, gevaarlijke stoffen en storende stoffen die de recyclage van het puin beïnvloeden. Hierdoor kan veel van het vrijkomend puin gerecycleerd worden tot een nieuwe hoogwaardige grondstof.

Wanneer ben je verplicht een sloopopvolgingsplan te laten opmaken?

Een sloopopvolgingsplan kan deel uitmaken van de omgevingsvergunning, maar kan ook gevraagd worden bij renovaties en/of verbouwingen. Wanneer de renovaties zich heel duidelijk beperken tot een bepaald deel van het gebouw, dan zal enkel dit deel geïnventariseerd moeten worden. Zijn de renovaties verspreid en niet duidelijk beperkt tot één deel van het gebouw, dan zal het volledige gebouw onder het sloopopvolgingsplan vallen.

  • Bij omgevingsvergunningaanvragen vanaf 05/06/2018 is het SOP verplicht, maar niet de volledige traceerbaarheidsprocedure.
  • Bij omgevingsvergunningaanvragen na 30/06/2022 is zowel het SOP verplicht, alsook de volledige traceerbaarheidsprocedure.

Indien:

  • Residentieel: het bouwvolume > 5000m³
  • Niet-Residentieel: het bouwvolume > 1000m³
  • Infrastructuur: het vrijkomend puin > 250m³
Procedure van het sloopopvolgingsplan

De vraag komt meestal bij de aanvraag van de omgevingsvergunning naar boven, wanneer een gebouw (of infrastructuur) gesloopt wordt is er een sloopopvolgingsplan nodig in volgende gevallen:

  1. Bij omgevingsvergunningaanvragen vanaf 05/06/2018 is het SOP verplicht, maar niet de volledige traceerbaarheidsprocedure.

Bij omgevingsvergunningaanvragen na 30/06/2022 is zowel het SOP verplicht, alsook de volledige traceerbaarheidsprocedure.

sloopopvolgingsplan
sloopopvolgingsplan

Indien:

  1. Residentieel: het bouwvolume > 5000m³
  2. Niet-Residentieel: het bouwvolume > 1000m³
  3. Infrastructuur: het vrijkomend puin > 250m³

Hoewel de werkwijze steeds ongeveer hetzelfde verloopt, zijn volgende verschillende procedures mogelijk voor de opmaak van een sloopopvolgingsplan:

  • Uitgebreide procedure gebouwen
  • Vereenvoudigde procedure gebouwen (gebouwen < 1000m³)
  • Procedure infrastructuurwerken.

Vervolgens zal er een Tracimat erkend sloopdeskundige aangesteld moeten worden, voor het opmaken van het sloopopvolgingsplan. Deze deskundige zal een rondgang ter plaatsen en een grondig (destructief) onderzoek uitvoeren voor het opstellen van de destructieve asbestinventaris, dewelke vervolgens wordt opgenomen in het sloopopvolgingsplan.

Na de rondgang ter plaatsen en het verkrijgen of analyseren van de verschillende stalen, maakt de sloopdeskundige het sloopopvolgingsplan op. In dit sloopopvolgingsplan ligt de focus voornamelijk op asbest, maar ook op gevaarlijke en storende stoffen. De meest voordehand liggende analyses zijn:

  1. Asbestanalyse
  • Asbestverdachte materialen worden geanalyseerd in een erkend labo op de effectieve asbesthoudendheid ervan. Deze materialen zijn heel divers, aangezien er meer dan 3500 asbesttoepassingen gekend zijn.
  1. Pak/teertest analyse
  • Roofing: naast de mogelijkheid dat roofing asbesthoudend kan zijn, kan de roofing ook teer bevatten. Er wordt steeds eerst een spraytest gedaan, indien dit geen duidelijk resultaat oplevert zal dit moeten opgestuurd worden voor een laboanalyse.
  • Asfalt: Asfalt kan ook teer bevatten. Hiervoor moet steeds een boring gedaan worden, de hoeveelheid boringen is afhankelijk van de oppervlakte. Vervolgens gebeurd er een spraytest, indien dit geen duidelijk resultaat oplevert zal dit moeten opgestuurd worden voor een laboanalyse.
  1. Bodem / ondergrondanalyse
  • Indien er moet achterhaald worden waaruit de fundering en ondergrond van een verharding opgebouwd zijn, moet er ter plaatsen een boring uitgevoerd worden.

 

Vervolgens zal de deskundige dit sloopopvolgingsplan afleveren in PDF formaat, dit PDF-document moet bijgevoegd worden aan de omgevingsvergunningaanvraag. Vervolgens worden de gegevens ook ingegeven op het Tracimat online portaal (door de Tracimat deskundige), bij het ingeven zal een bijdrage aan Tracimat voor het afleveren van de conformverklaring moeten betaald worden. De prijs hiervan is afhankelijk van het bouwvolume en of er gevaarlijke stoffen aanwezig zijn. De conformverklaring van het dossier moet aanwezig zijn bij de start van de werken.

 

Dit betreft het deel van het sloopopvolgingsplan. De volgende stap, of eerder het volgende gedeelte van de procedure, is het doorlopen van de traceerbaarheidsprocedure. Dit moet gebeuren wanneer de omgevingsvergunningaanvraag dateert van na 30/06/2022. Bij omgevingsvergunningaanvragen vanaf 05/06/2018 is het sloopopvolgingsplan verplicht, maar niet de volledige traceerbaarheidsprocedure. Als de traceerbaarheidsprocedure moet doorlopen worden en er zijn asbesthoudende toepassingen opgenomen in het sloopopvolgingsplan, dan zal er een controlebezoek moeten uitgevoerd worden. Dit controlebezoek moet gebeuren na de asbestverwijdering, maar voor de structurele sloop.

Na het uitvoeren van het controlebezoek zal er opnieuw een PDF versie en een online aangifte op het portaal van Tracimat gebeuren door de sloopdeskundige. Als alle nodige documenten aangeleverd zijn aan Tracimat en de bijdrage is betaald voor de aanvraag van het sloopattest, zal het sloopattest ter beschikking gesteld worden. Er moet op voorhand afgesproken worden wie de aanvraag van de VTW (verwerkingstoelatingen) en het sloopattest doet, vaak wordt dit door de sloper in kwestie zelf gedaan.

 

In volgend schema is deze procedure nog even kort weergegeven

Tracimat
Welke voordelen heeft het opmaken van een SOP?

In vele gevallen zal een sloper zijn prijsberekening grotendeels baseren op het sloopopvolgingsplan. Een goed sloopopvolgingsplan kan later veel onverwachte kosten uitsluiten. Ook deelt het in welke materialen  gerecycleerd kunnen worden en aldus afgevoerd worden als “laag milieurisicoprofiel puin”, hierdoor is er een lagere afvoerkost van het materiaal mogelijk. Dit maakt dus ook dat de sloper goedkoper tewerk zal kunnen gaan.

Wat is LMRP, en waarom is het belangrijk bij de sloop?

Laag milieurisicoprofiel puin, of afgekort LMRP is een indeling die aan de materialen kan worden gegeven door middel van het sloopopvolgingsplan. Dit is vooral van toepassing op baksteenpuin en dakpannen en kan belangrijk zijn aangezien puin ingedeeld als LMRP een goedkopere afvoer- en/of verwerkingskost kan hebben.

Deze keuze om via Tracimat te werken is optioneel / vrijblijvend en niet altijd interessant. Het kiezen voor de sloopopvolging volgens Tracimat is interessant wanneer er dus voldoende tonnage baksteenpuin vrijkomt en dit kan ingedeeld worden als LMRP, want de kosten voor het verwerken van HMRP (hoog milieurisicoprofiel puin) zijn hoger dan de kosten voor het verwerken van LMRP.

Wanneer er geen sloopopvolgingsplan opgemaakt wordt of de traceerbaarheidsprocedure wordt niet gevolgd, dan zal de sloper het puin afvoeren en wordt het automatisch ingedeeld als HMRP, waardoor er niet genoten kan worden van de voordelen van LMRP.

acceptatiegebied

Acceptatiegebied LMRP vs. HMRP:

LMRP (laag milieurisicoprofiel puin):

  • Herkomst is gekend à minder risico op (onverwacht) verontreinigde granulaten
  • Minder controle noodzakelijk

 

HMRP (hoog milieurisicoprofiel puin):

  • Complexere acceptatie en verwerking
  • Herkomst ongekend (geen garanties) à groter risico op niet-conformiteiten
  • Hogere kostprijs